记者无疆界呼吁为新京报三位编辑复职

【大纪元12月31日讯】(大纪元记者文芙、安然编译报导)国际新闻自由组织“记者无疆界”(Reporters Without Borders)2005年12月29日就《新京报》被整肃事件发布新闻公告,呼吁为被免职的三位编辑复职及表示对《新京报》员工的支持,新闻公告译文如下:

对于昨日《新京报》的总编和两名副总编辑被免职一事,记者无疆界表示震惊。总编和副总编辑的被免职引起了《新京报》员工的公开反对和抗议,并导致一些记者停止工作。

“中国共产党的领导人喜欢用奇怪的方式庆祝新年。”记者无疆界对此这样评论,“在对赵岩和程益中的审问之后,北京官方决定整肃中国最流行和民主之一的报纸《新京报》。我们在此表示对因程益中被撤职及关押而受到冲击的该报员工的支持,我们强烈呼吁为三位编辑复职。”

总编杨斌和他的副总编辑孙雪东、李多钰被免职一事是由一个共产党的直辖媒体《光明日报》的负责人通知的;《光明日报》管理监督《新京报》这份2003年11月由它和在广州起家的《南方都市报》合办的报纸。

整肃报社的真实原因尚不明了,但一些知识份子和记者告诉记者无疆界,中共宣传部经常批评《新京报》的编辑决定,尤其是对一些社会问题的编辑决定。一家法国新闻社也撰文认为《新京报》在报导及运用图片的方式是遭到清肃的原因之一。

《新京报》被整肃已不是第一回了,帮助创建该报的原总编程益中在2004年3月被关押。他的被关押与该报对一些社会事件的调查有关系,因为这些调查使广州官方非常难堪。

在今天与记者无疆界的联系中,程益中遣责罢免总编杨斌的行为是“野蛮人的行为”,并且声明,大多数的记者对这个“愚蠢的错误”感到震惊。

中国的另外一些报纸也成为今年被整肃的对象。《中国青年报》在新编缉上任后开始向共产党的宣传方式靠拢。《湖南商报》因为对一个矿场事故的报导在九月份被停业一个月,与该报导有关的三名记者也被中宣部暂令停职。

附:新闻公告原文:

Reporters Without Borders voiced shock and dismay at the dismissal yesterday of the editor-in-chief of the popular daily Xin Jing Bao (Beijing News) and his two deputies, in a move that caused an outcry at the newspaper and prompted some journalists to stop working.

“The Communist Party leaders have strange way of celebrating the end of the year,” the organisation said. “After announcing that Zhao Yan and Ching Cheong are to be tried, the Beijing authorities have decided to kill off one of China’s most popular and liberal newspapers. We affirm our solidarity with the staff of the paper, already hit by Cheng Yizhong’s dismissal and arrest, and we call for the reinstatement of the three editors.”

Editor-in-chief Yang Bin and his deputies, Sun Xeudong and Li Duoyu, were notified of their dismissal by the executives of the newspaper Guangming Ribao (Daily Clarity), a direct offshoot of the Chinese Communist Party. Guangming Ribaosupervises Xin Jing Bao, which it created in November 2003 jointly with Guangzhou-based popular daily Nanfang Dushi Bao.

The exact reason for the purge is unknown, but several Chinese intellectuals and journalists told Reporters Without Borders that the Communist Party publicity department had often criticised Xin Jing Bao’s editorial decisions, especially as regards its handling of social issues. An Agence France-Presse dispatch also cited its presentation and, in particular, its use of photos as one of the reasons.

This is not the first time that Xin Jing Bao editors have been sanctioned. The previous editor-in-chief, Cheng Yizhong, who helped create the newspaper, was arrested in March 2004 over several investigative stories that embarrassed the Guangzhou authorities.

Contacted today by Reporters Without Borders, Cheng criticised the dismissal of Yang and his two deputies as a “barbaric gesture” and said most of its journalists were in a state of shock over this”stupid mistake.”

Other Chinese newspapers have been the target of purges this year. China Youth Daily began sticking closer to the Community Party’s propaganda after a new editor was appointed. The daily Henan Shang Bao (Henan Business News) was shut down for a month in September as result of its coverage of a mine accident. Three journalists from this newspaper were also suspended by the publicity department.
(http://www.dajiyuan.com)

相关新闻
港媒评论﹕中共打压传媒有损国家形象
日媒:中国一家报社员工不满干部遭更换罢工
总编辑遭撤换  北京新京报部分员工未到班
吴钊燮:中国应放松对媒体管控
最热视频
【纪元播报】中共高调宣传北斗导航 疑窃全球数据
【纪元播报】印度将查孔子学院 涉清华等十所中国高校
【新闻看点】微信是桥是狱?两大危害遭美制裁
【时事纵横】美触中共红线?川普拜登大选对阵
【拍案惊奇】党媒自曝丑事 美使馆改标有深意
【重播】蓬佩奥捷克演讲:共产威胁更严峻
如果您有新闻线索或资料给大纪元,请进入安全投稿爆料平台
评论